Gezond eten en drinken

Fruitpauze
Wij vinden het belangrijk dat er gezond gegeten wordt. In de ochtendpauze is het tijd voor fruit of groente. De kinderen nemen dit mee van huis. Bij binnenkomst zetten de kinderen dit in de daarvoor bestemde bakken. We vragen u om overal duidelijk de naam van uw kind op te zetten. Fijn als het fruit zo meegegeven wordt, dat de kinderen het zelfstandig kunnen eten. Op dagen dat de kinderen tot 12.30 uur op school blijven is een stukje fruit niet altijd genoeg, vooral als er ook gegymd wordt. Een boterham, volkorencracker of rijstwafel erbij mag dan natuurlijk. Sultana's en ligakoeken zien we liever niet. Ook voor het drinken geldt: alleen gezond. Dus melk, fruitsap, groentesap of water. Wij streven ernaar om kinderen zo goed mogelijk hun meegebrachte eten op te laten eten. Sommige kinderen krijgen wel heel veel mee! Wilt u de hoeveelheid eten en drinken afstemmen op wat uw kind aan kan? Eten dat niet opgaat, wordt mee terug gegeven, zodat u kunt zien wat uw kind gegeten heeft.

Lunch
We verzoeken de ouders om een gezonde en eenvoudig te nuttigen lunch mee te geven. Kinderen die zoals bij ons een continurooster volgen en samen eten zijn een voorbeeld voor elkaar. Denkt u hierbij aan bruine boterhammen met gezond beleg zoals: (smeer)kaas, vleeswaren, appelstroop of pindakaas. Gezond drinken daarbij is water, melk, optimel, ongezoet vruchtensap of groentesap.

Traktaties
Op het Vianova vieren we regelmatig feestjes. Daarbij willen we zoveel mogelijk onze visie op 'gezond eten' blijven volgen. Soms is er een uitzondering: Piet strooit met Sinterklaas gewoon met pepernoten en bij een geboorte hoort uiteraard beschuit met muisjes! We vragen alle ouders om een verantwoorde verjaardag traktatie te bedenken. Vraag bij twijfel even aan de leerkracht of een traktatie is toegestaan. Het zou vervelend zijn als uw kind een traktatie niet mag uitdelen omdat deze ongezond is. De leerkrachten delen overigens graag in de gezonde traktatie mee! Het is niet nodig iets speciaals te maken. Gezonde alternatieven zijn natuurlijk ook mogelijk, denk dan bijvoorbeeld aan een zakje drinkbouillon of een appeltje. Tot slot; we zien dat sommige kinderen wel heel uitgebreide en kostbare traktaties meenemen. Laten we elkaar niet gek maken! Hou het simpel. Een doosje rozijnen is ook een prima traktatie die weinig voorbereiding vergt. Soms willen kinderen naast iets lekkers ook een klein cadeautje trakteren. Dat is niet de bedoeling op school. De kinderen mogen met een vriendje langs de groepen op hun eigen verdieping.